Tuesday, August 17, 2010

Ramadhan.Al.Mubarak

Assalamualaikum dan salam ramadhan kepada semua2... Alhamdulillah, lamo bonar dah den tak tulis blog nih. Haha. Seperti yang kita semua tahu, ramadhan al-mubarak dah pun menjelang tiba. Banyak benda yang tak boleh buat. Tak boleh makan, tak boleh minum, tak boleh cakap sembarangan, tak boleh hisap rokok. Dan bermacam-macam lagi lah. Terpulang kepada korang semua untuk tafsirkan apa sebenarnya erti ramadhan ni, sama ada satu bulan yang menyusahkan ke, tak sabar nak tunggu raya ke, macam tak ada beza ke, masing-masing ada persepsi sendiri tentang hadirnya ramadhan al-mubarak dalam hidup masing-masing.

Aku terfikir jugak sekali-sekala. Perlu ke hanya dalam bulan ramadhan tak boleh buat itu, tak boleh buat ini maka kita tak buat semua perkara yang dilarang tu? Sedangkan secara kasarnya larangan-larangan tu semua memang dah lama berkuat kuasa, tak kira lah bulan ramadhan ke bukan bulan ramadhan. Aduyai. Tak tahulah. Serah lah kepada masing-masing untuk fikir sendiri, semua pun dah besar panjang. Ingat firman Allah dalam Al-Quran yang berbunyi : "Aku tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka sendiri yang mengubah nasib mereka,". Renung-renungkan.

Bertazkirah pulak dah aku ini. Ramadhan ini secara keseluruhannya seronok lah bagi aku. Tak banyak sangat keluar duit untuk makan. Tinggal duit untuk sahur dan berbuka yang perlu diresahkan. Tapi macam biasalah, habis satu bala, datang satu bala lagi. Duit stetoskop yang bernilai RM 190 dah settle bayar, datang permintaan suruh bayar duit buku. Jumlah duit buku kena bayar semuanya RM265. Campur dengan bil-bil yang aku kena bayar bulan depan, semuanya RM385. Mak aih. Lebih dari separuh elaun aku dah lesap. Tak apa lah, ada hikmah disebalik semua yang jadi ni. Harap-harapnya aku tahulah apa hikmah tu insyaAllah.

Aku pun dah tak tahu nak bebel ape. Oh ya! EPL dah kembali mula, dengan team baru dengan pemain-pemain baru. Seronok. Sama-sama kita tengoklah apa yang menarik akan berlaku nanti. Wassalam.

No comments:

Post a Comment